In dit artikel leggen we uit wat phishing is en geven we je enkele tips om jezelf te beschermen.

Dit artikel behandelt de volgende onderwerpen:

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van fraude die door cybercriminelen wordt gebruikt. Het bestaat uit het contact opnemen met een persoon via e-mail, sms of telefoon en hem te misleiden door zich voor te doen als een vertrouwde organisatie of website. Het doel is om gevoelige informatie van de ontvanger te verkrijgen, zodat deze toegang kan krijgen tot zijn persoonlijke of bankgegevens en deze frauduleus kan gebruiken.

Om dit te doen, schrijft de oplichter een e-mail die er legitiem uitziet (logo, kleuren, communicatiestijl, enz.) en vraagt de ontvanger om gegevens te verstrekken door rechtstreeks op de e-mail te antwoorden of door op een link te klikken, die de ontvanger vervolgens naar een frauduleuze pagina stuurt. De stijl van de e-mail is opzettelijk verontrustend om de bedoelde persoon ertoe aan te zetten er gevolg aan te geven.

Voorbeeld van een phishing-e-mail

phishing.jpg

Op de bovenstaande afbeelding zie je een voorbeeld van de hierboven beschreven punten:

  • de oplichter doet zich voor als ons bedrijf en gebruikt de blauwe kleur die bij onze website hoort
  • hij voegt bovenaan de e-mail een afbeelding toe om de ontvanger te laten geloven dat de e-mail beveiligd is en een vermelding onderaan de e-mail die verwijst naar een beveiligde server, het IT-team en de Helpdesk worden vermeld
  • de stijl is verontrustend (rood, vet, hoofdletters, uitroeptekens, zeer korte termijn om actie te ondernemen, aangekondigde blokkering van e-mails)
  • de e-mail bevat een link naar een valse pagina
  • als we naar de afzender van de e-mail kijken, is dat een adres dat niets met onze website te maken heeft.
    Merk op dat sommige berichtensystemen niet rechtstreeks het e-mailadres van de afzender weergeven, maar alleen de naam van de contactpersoon. Klik gerust op deze naam om het e-mailadres weer te geven en het te controleren.

Hoe kan je je beschermen tegen phishing?

Hieronder volgen enkele tips:

  • controleer altijd het e-mailadres van de afzender alvorens te antwoorden op een bericht, te klikken op de links in het bericht of een eventuele bijlage te openen. Als je twijfelt, ga dan rechtstreeks naar je account via de website van Delcampe, gebruik altijd je gebruikelijke toegangspunt om je aan te melden
  • geef nooit vertrouwelijke informatie door via e-mail, telefoon of sms, zoals je wachtwoord of de beveiligingscode van je bankkaart. Wij zullen je nooit op deze manier om deze gegevens vragen
  • als je een e-mail ontvangt die van je verkoper of koper lijkt te komen en die verdacht lijkt, controleer dan je Delcampe-berichten om te controleren of de e-mail echt via onze website is gegaan
    Voor meer advies over dit onderwerp, nodigen we je uit om het volgende artikel "Veiligheid op de website van Delcampe” te raadplegen.
  • als je twijfelt of als je ons een verdachte e-mail wilt melden, neem dan contact op met onze diensten via het contactformulier van de website

Als je verdachte berichten of oproepen ontvangt die zogenaamd van ons bedrijf afkomstig zijn, vragen we jou deze te negeren en geen persoonlijke informatie te verstrekken. Bij twijfel raden wij je aan om contact op te nemen met onze klantendienst.

Voor welke acties vraagt Delcampe jou om gegevens ?

Als onderdeel van onze activiteiten en communicatie sturen we regelmatig e-mails naar onze leden. De adressen die wij als afzender gebruiken zijn : no-reply@delcampe.com en noreply@delcampe.com.
Het kan gebeuren dat wij je vragen om een of meerdere acties op je account uit te voeren of om bepaalde gegevens te verstrekken. Als we dat doen, vragen we je niet om op een link in de e-mail te klikken en vragen we je niet om rechtstreeks op de e-mail te antwoorden. In plaats daarvan nodigen we jou uit om je aan te melden op je account via je gebruikelijke toegangspunt. Hiermee willen we je aanmoedigen om waakzaam te zijn, wat erg nuttig zal zijn als je ooit het doelwit wordt van een phishingpoging.