Delcampe heeft concrete gevallen voorgelegd aan verschillende bevoegde instanties om u zo duidelijk mogelijk te informeren. We zullen hier de antwoorden van de gecontacteerde administraties publiceren naarmate ze ons terugkoppelen. We willen erop wijzen dat onze vragen alleen betrekking hebben op de gevallen van particuliere verkopers; het spreekt voor zich dat professionele verkopers de belastingen betalen die bij hun activiteit horen.

Dit artikel behandelt de volgende onderwerpen:

Welke voorbeelden van concrete gevallen zijn door Delcampe ingediend?

Geval 1

Een particulier erft een postzegelalbum in het kader van een nalatenschap waarvoor hij alle rechten en taksen heeft betaald. Hij verkoopt het album op Delcampe voor 1.500 euro. Hij heeft slechts één transactie uitgevoerd en het bedrag is minder dan 2.000,01 euro. De gegevens worden niet doorgegeven. Dit is een occasionele verkoop die niet belastbaar is en niet wordt doorgegeven onder DAC 7. Is dit correct?

Geval 2

Een particulier erft een postzegelalbum als onderdeel van een nalatenschap waarvoor hij alle relevante rechten en belastingen heeft betaald. Hij biedt de postzegels afzonderlijk te koop aan op de site in plaats van als een partij in een album. Hij maakte 248 transacties gedurende het jaar, voor een totaal van € 1.227. Hij heeft de drempel van 30 transacties bereikt en zijn gegevens worden naar de belastingdienst gestuurd als onderdeel van het DAC7. Kunt u ons vertellen of deze inkomsten belastbaar zijn en zo ja, tegen welk tarief? Als deze inkomsten belastbaar zijn, is dit dan alleen omdat de transmissiedrempel is overschreden, of is het incidentele karakter van de inkomsten een discretionaire bevoegdheid van de belastingdienst?

Geval 3

Een particulier heeft in 2016 een muziekinstrument gekocht voor €5.000 inclusief btw. Hij besluit het te verkopen op ons online platform als onderdeel van zijn strategie voor privévermogensbeheer. Het werd het verkocht voor €2.128. Omdat hij de drempel van € 2.000,00 heeft overschreden, worden zijn gegevens naar de belastingdienst gestuurd via het DAC7-systeem. Kunt u ons vertellen of deze inkomsten belastbaar zijn en zo ja, tegen welk tarief? Als deze inkomsten belastbaar zijn, is dit dan alleen omdat de transmissiedrempel is overschreden, of beslist de belastingdienst of het om incidentele inkomsten gaat? Onder welke omstandigheden zou een tweedehandsartikel dat door een particulier met een kapitaalverlies wordt verkocht, belastbaar zijn?

Geval 4

Een particulier kocht in 2016 een muziekinstrument voor €1.500 inclusief btw. Hij besloot het op ons online platform te verkopen als onderdeel van zijn strategie voor privévermogensbeheer. Omdat het een instrument was dat gewild was bij verzamelaars, werd het verkocht voor €2.750. Omdat hij de drempel van € 2.000,00 heeft overschreden, zijn zijn gegevens doorgegeven aan de belastingdienst onder het DAC7. Kunt u ons vertellen of deze inkomsten belastbaar zijn en zo ja, tegen welk tarief? Als de inkomsten belastbaar zijn, is dit dan alleen omdat de transmissiedrempel is overschreden, of is het incidentele karakter van de inkomsten een discretionaire bevoegdheid van de belastingdienst? Als de inkomsten belastbaar zijn, worden ze dan belast op het bedrag van de verkoop (2750 EUR) of op de marge (2750-1500)?

Geval 5

Een particulier heeft in de loop van zijn leven een verzameling van ongeveer 30.000 postkaarten opgebouwd. Toen zijn gezondheid achteruitging en hij geen erfgenaam kon vinden om de collectie over te nemen, besloot hij zijn verzameling te koop aan te bieden op delcampe.net en besteedde vele maanden aan het scannen en online zetten van elke ansichtkaart (hij vond geen koper voor de hele partij). Sinds enkele jaren voert hij gemiddeld duizend transacties per jaar uit. Zijn gegevens worden door het platform doorgestuurd naar de belastingdienst. Kunt u ons vertellen of deze inkomsten belastbaar zijn en zo ja, tegen welk tarief? Als de inkomsten belastbaar zijn, is dit dan alleen omdat de transmissiedrempel is overschreden, of is de incidentele aard van de inkomsten afhankelijk van het oordeel van de belastingdienst? Worden deze verkopen geherclassificeerd als commerciële activiteiten, en zo ja, zou het in dit geval beter zijn geweest als de persoon de hele partij slechts één keer had verkocht en de betreffende belasting had betaald (tegen welk tarief?), ook al hebben we het in feite over precies dezelfde verzameling van 30.000 ansichtkaarten.

Samenvatting van de antwoorden per land zoals begrepen door Delcampe

angezien de antwoorden van de autoriteiten soms complex zijn, zijn we zo vrij geweest om hier samen te vatten wat we ervan begrepen hebben. Neem in geval van twijfel contact op met uw lokale belastingkantoor.

- Voor alle landen die tot nu toe hebben geantwoord :

het feit dat uw verkopen worden overgedragen betekent niet dat ze belastbaar zijn. Overdracht is op geen enkele manier gekoppeld aan belastbare status. Het is mogelijk dat transacties die worden doorgegeven niet belastbaar zijn, en het omgekeerde is ook waar (transacties die niet worden doorgegeven aan de belastingdienst kunnen belastbaar zijn).

- Met betrekking tot Belgische particuliere verkopers

als u verzamelobjecten verkoopt in het kader van het beheer van uw vermogen "als goede huisvader" zonder er een beroepsactiviteit van te maken (d.w.z. u koopt niet met het oog op verkoop of u organiseert uw verkoop niet als beroepsactiviteit door er uw dagelijkse hoofdbezigheid van te maken), dan zijn deze transacties niet belastbaar.

 

Antwoord van de Belgische Federale Overheidsdienst Financiën

Geval 1

Artikel 321quater, 15°, d) van het WIB92 bepaalt dat als uitgesloten verkoper wordt beschouwd elke verkoper voor wie de platformexploitant door middel van de verkoop van goederen minder dan 30 relevante activiteiten heeft vergemakkelijkt, waarvoor het totale bedrag van de betaalde of gecrediteerde vergoeding niet meer dan 2.000 euro bedroeg tijdens de aangifteperiode.

Aangezien de verkoper in dit geval de twee limieten niet heeft overschreden, wordt hij beschouwd als een uitgesloten verkoper in de zin van artikel 321quater, 15°, d) van het WIB92 met betrekking tot de verkoop via dit platform.

Bijgevolg, wanneer een bepaalde particuliere verkoper wordt beschouwd als een uitgesloten verkoper in de zin van artikel 321quater, 15°, d) van het WIB92, zal de belastingdienst niet op de hoogte zijn van de transactie(s) uitgevoerd door deze particuliere verkoper, aangezien deze wordt beschouwd als een uitgesloten verkoper.

Als de verkoper een van deze twee limieten overschrijdt tijdens de aangifteperiode, wordt hij niet langer beschouwd als een uitgesloten verkoper en moet de platformbeheerder die de aangifte doet, de bevoegde autoriteit nog steeds de verzamelde informatie bezorgen die is opgesomd in artikel 321quinquies, §1 van het WIB92.

Geval 2 tot 5

Allereerst moeten we u informeren dat de centrale diensten van de Algemene Belastingdienst het tot regel hebben verheven om geen formele en definitieve uitspraak te doen over zaken met betrekking tot de toepassing van belastingwetten als ze niet over alle juridische en feitelijke elementen beschikken om hun standpunt te ondersteunen.

Aangezien de gestelde vragen betrekking hebben op dezelfde kwestie, vindt u de antwoorden bovendien in één uitgebreid antwoord.

Dit gezegd zijnde, kunnen we in termen van principes het volgende verduidelijken.

Ten eerste voorziet de wet van 21 december 2022 tot omzetting van Richtlijn (EU) 2021/514 van de Raad van 22 maart 2021 tot wijziging van Richtlijn (EU) 2011/16 betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de belastingen, in het bijzonder in de aangifte door de operatoren van digitale platforms aan de FOD Financiën van informatie met betrekking tot verkopers die een relevante activiteit uitoefenen via digitale platforms.

Het gaat met name om verkopers voor wie de platformbeheerder, door middel van de verkoop van goederen, minstens 30 relevante activiteiten heeft gefaciliteerd waarvoor het totale bedrag van de betaalde of gecrediteerde vergoeding meer dan 2.000 euro bedroeg tijdens de rapporteringsperiode. Voor deze verkopers zal de betrokken platformbeheerder verplicht zijn om de informatie voorzien in artikel 321quinquies, §1 van het CIR92 (hierna "CIR92") te verzamelen en over te maken aan de FOD Financiën.

Bovendien vestigen wij uw aandacht op het feit dat de drempels met betrekking tot uitgesloten verkopers voorzien in artikel 321quinquater, 15°, d) van het WIB92 enkel betrekking hebben op de bepaling van het statuut van aangever of uitgesloten verkoper en geen enkele invloed hebben op de belastbaarheid of niet-belastbaarheid van de ontvangen inkomsten.

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u de e-services pagina's van de DAC7 raadplegen via de volgende link: https://finances.belgium.be/fr/E-services/dac7.

Ten tweede hangt het systeem voor het belasten van inkomsten ontvangen door een belastingplichtige die onderworpen is aan de personenbelasting af van hoe die inkomsten worden ingedeeld. In het geval van tweedehandsverkopen hangt dit af van de onderliggende transacties die de belastingplichtige heeft uitgevoerd.

Drie categorieën worden algemeen aanvaard in de Belgische wetgeving, afhankelijk van de aard van de verrichtingen en transacties en de intentie van de belastingbetaler: normaal beheer van privé-vermogen als "bon père de famille", diverse inkomsten en beroepsinkomsten.

Verschillende factoren worden in aanmerking genomen om te bepalen welke classificatie van toepassing is op de verrichtingen en transacties van de belastingplichtige, in het bijzonder het repetitieve karakter van de verrichtingen of de snelheid waarmee de aan- en verkoop elkaar opvolgen, het aantal, de aard en de snelle opeenvolging van de verrichtingen, het verband tussen de verrichtingen, het belang ervan, de organisatie die erbij betrokken is, het feit dat ze werden uitgevoerd met geleende middelen en in samenwerking met twee of meer personen, het feit dat een nevenactiviteit nauw verbonden is met de hoofdactiviteit van de belastingplichtige of er een verlengstuk van is, enz.

De specifieke overwegingen voor elke kwalificatie kunnen als volgt worden geanalyseerd:

 

1. Normaal beheer van privévermogen als goede huisvader

Het beheer van het privévermogen onderscheidt zich in feite van de uitoefening van een lucratief beroep of van speculatie, zowel door de aard van het onroerend goed/de onroerende goederen, de effecten in portefeuille, de roerende goederen (alle goederen waaruit het privévermogen normaal bestaat) als door de aard van de handelingen die in verband met dit vermogen worden gesteld: Dit zijn de handelingen die een goede huisvader verricht, niet alleen voor het dagelijks beheer, maar ook voor de realisatie en herbelegging van vermogen, d.w.z. vermogen verworven door erfenis, schenking of persoonlijk spaargeld, of als herbelegging van afgestoten vermogen.

Particulier vermogensbeheer wordt gekenmerkt door de wens om het vermogen op lange termijn te laten groeien, met een minimum aan risico's en zonder bijzondere organisatie.

Inkomsten uit dit soort beleggingen zijn niet belastbaar.

Bijvoorbeeld in het geval van de verkoop van kinderkleding, die deel uitmaakt van het privévermogen van de belastingbetaler, vormt de opbrengst van de verkoop geen inkomen waarover inkomstenbelasting verschuldigd is.

Aan de andere kant, als goederen worden gekocht met de bedoeling ze door te verkopen, dan vormen de opbrengsten van de verkoop (en niet de vermogenswinsten of -verliezen) belastbare inkomsten, die afhankelijk van de omstandigheden van het geval worden geclassificeerd als ofwel diverse inkomsten ofwel beroepsinkomsten (in dit geval winst), zoals hieronder vermeld.


2. Diverse inkomsten

Overeenkomstig artikel 90, eerste lid, 1° van het WIB92 zijn diverse inkomsten, onverminderd de bepalingen van 8° en 10° van hetzelfde artikel, de winsten of inkomsten, ongeacht hun kwalificatie, die, zelfs occasioneel of toevallig, voortvloeien uit diensten, verrichtingen of speculaties van welke aard ook, of uit diensten bewezen aan derden, buiten de uitoefening van een beroepswerkzaamheid en met uitsluiting van verrichtingen van normaal beheer van privévermogen bestaande uit onroerende goederen, effecten in portefeuille en roerende goederen.

Bijgevolg worden winsten die, zelfs occasioneel of toevallig, voortvloeien uit diensten, transacties of speculaties van welke aard ook of uit diensten bewezen aan derden, geclassificeerd als diverse inkomsten. Als zodanig zijn ze belastbaar tegen een afzonderlijk tarief van 33% overeenkomstig artikel 171, 1°, a) van het WIB92 tenzij de samentelling van inkomsten voordeliger is voor de belastingplichtige.

Krachtens artikel 97, § 1 van het WIB92 wordt onder deze inkomsten verstaan: "het nettobedrag, dat wil zeggen het brutobedrag verminderd met de kosten die de belastingplichtige kan bewijzen te hebben gemaakt of gedragen tijdens het belastbare tijdperk met het oog op het verwerven of behouden van deze inkomsten".



3. Beroepsinkomsten

Wanneer deze handelingen, in het bijzonder wegens hun herhaling en de noodzakelijke organisatie die eraan ten grondslag ligt, in feite overeenstemmen met de uitoefening van een beroepswerkzaamheid of een winstgevende bezigheid, moeten de daaruit voortvloeiende inkomsten worden gekwalificeerd als winst zoals bepaald in de artikelen 23, § 1, 1°, 24 en 25 WIB92 en zijn ze belastbaar als beroepsinkomsten tegen het progressieve tarief overeenkomstig artikel 130 WIB92. Deze inkomsten moeten worden beschouwd op hun nettobedrag (brutobedrag verminderd met de werkelijke beroepskosten of forfaitair bepaald overeenkomstig artikel 51 van het WIB92).

De uitoefening van een beroepsactiviteit door een individu veronderstelt een reeks handelingen die voldoende frequent en met elkaar verbonden zijn om een voortdurende en gebruikelijke bezigheid te vormen.


Indien de betrokken belastingplichtigen meer informatie wensen over hun persoonlijke situatie, nodigen wij u uit om hen door te verwijzen naar de lokale centra voor directe belastingen waartoe zij behoren.