Rotterman, Ertvelde

  • quasar

    3764 berichten

    België

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar wat meer informatie over de uitgever J. Rotterman in Ertvelde (Evergem).
    Voor zover mij bekend is, is hij ook fotograaf.

    Meteen na de Eerste Wereldoorlog publiceert Rotterman merkwaardig genoeg een reeks fotokaarten met verwoestingen van Roeselare.

    Ik zou graag willen weten hoe het komt dat deze uitgever Roeselaarse zichten publiceert, of hij nog andere verwoestingen heeft gepubliceerd en of er iets bekend is over zijn eventuele activiteiten als uitgever van prentbriefkaarten.

    Hieronder volgt één voorbeeld van de 'Roeselaarse' reeks van Rotterman.

    Alvast bedankt voor elke tip.

    Vriendelijke groeten,

    quasar
  • jurgen42u

    7 berichten

    België

    Heeft u een voornaam? Ik kon wel een Alfred Eugene Rotterman vinden, die geboren is te 1893 (+ 1961) en onderwijzer was.
    Zijn zoon was Firmin Rotterman (+1984) en ging graag naar verre landen.
    Er is ook nog een George Rotterman, maar heb daar ik nog niet echt iets over gevonden. Van horen zeggen was hij een krantenbezorger.
  • quasar

    3764 berichten

    België

    Heeft u een voornaam? Ik kon wel een Alfred Eugene Rotterman vinden, die geboren is te 1893 (+ 1961) en onderwijzer was.
    Zijn zoon was Firmin Rotterman (+1984) en ging graag naar verre landen.
    Er is ook nog een George Rotterman, maar heb daar ik nog niet echt iets over gevonden. Van horen zeggen was hij een krantenbezorger.
    • Aangemaakt 4 dec 2018 op 14:01
    • #938101
    Hallo,

    Bedankt voor uw antwoord!

    Helaas heb ik geen voornaam: het enige wat ik weet, staat op het verso van de fotokaart bij mijn eerste bericht.
    Ergens heb ik ook gevonden dat het om een zekere J. Rotterman zou gaan.
    Deze J. Rotterman woonde blijkbaar op de Dorpplaats 49 in Ertvelde.

    Wat mij vooral interesseert, is het feit dat hij oorlogsverwoestingen van Roeselare heeft gepubliceerd.
    Hoe komt een uitgever uit Ertvelde erbij om Roeselaarse oorlogsruïnes uit te geven?
    De foto's dateren hoe dan ook van eind 1918 of begin 1919 (de vroegste mij bekende poststempel is 20 januari 1919).

    Vriendelijke groeten,

    quasar
  • jurgen42u

    7 berichten

    België

    Dit is de man die u zoekt. Hij is in 1922 overleden en doet er mij aan denken dat hij misschien fotograaf was in legerdienst. Dit zou kunnen verklaren waarom hij in Roeselare was.
    Roeselare is zoals u weet een van de steden die met totale vernietiging te maken had bij de bevrijding in 1918 door de Engelsen..

    - Link (http)


    Vriendelijke groeten,


    Jurgen
  • quasar

    3764 berichten

    België

    Dit is de man die u zoekt. Hij is in 1922 overleden en doet er mij aan denken dat hij misschien fotograaf was in legerdienst. Dit zou kunnen verklaren waarom hij in Roeselare was.
    Roeselare is zoals u weet een van de steden die met totale vernietiging te maken had bij de bevrijding in 1918 door de Engelsen..

    - Link (http)


    Vriendelijke groeten,


    Jurgen
    • Aangemaakt 5 dec 2018 op 12:18
    • #938512
    Dag Jurgen,

    Dit is schitterende informatie - hartelijk bedankt!

    Het doodsprentje spreekt over een 'hulpelooze kwaal', maar nergens is er sprake van fotografische activiteiten in legerdienst.
    Het zou inderdaad kunnen dat Jules bij de bevrijding in 1918 in Roeselare is geweest, maar beschik je over informatie waarmee je dat eventueel kunt staven?

    Ik geef nog even mee dat de foto's die zijn uitgegeven door J. Rotterman allemaal ook zijn uitgegeven door de Roeselaarse fotograaf A. Lagast-Carpentier. Enkele maanden later zal Lagast een deel van deze foto's ook nog eens opnieuw uitgeven als prentbriefkaart. Hieronder voeg ik als voorbeeld de prentbriefkaart-versie van Lagast toe van de foto die ik bij mijn eerste post opnam (ook de foto zelf is overigens door Lagast uitgegeven).
    Op basis van die twee elementen (Lagast is een Roeselaarse fotograaf en hij geeft de foto's later nog eens opnieuw uit) was ik eigenlijk geneigd om te denken dat de foto's in oorsprong door Lagast zijn genomen.

    Vandaar dan mijn vraag op dit forum: Hoe zou J. Rotterman ertoe zijn gekomen om deze foto's ook nog eens uit te geven? Ik ging daarbij uit van de veronderstelling dat hij misschien nog oorlogsruïnes van andere plaatsen heeft gepubliceerd ook, maar ik heb nog nooit voorbeelden gevonden.

    Een zoekopdracht op Delcampe levert (bij de gesloten en verkochte veilingen) dit op: Link (https)
    Drie foto's die blijkbaar tijdens de oorlog door J. Rotterman zijn genomen.
    Helaas dus geen ruïnes van na de oorlog, zodat het mysterie voorlopig blijft.

    Vriendelijke groeten,

    quasar
  • jurgen42u

    7 berichten

    België

    Dag Jurgen,

    Dit is schitterende informatie - hartelijk bedankt!

    Het doodsprentje spreekt over een 'hulpelooze kwaal', maar nergens is er sprake van fotografische activiteiten in legerdienst.
    Het zou inderdaad kunnen dat Jules bij de bevrijding in 1918 in Roeselare is geweest, maar beschik je over informatie waarmee je dat eventueel kunt staven?

    Ik geef nog even mee dat de foto's die zijn uitgegeven door J. Rotterman allemaal ook zijn uitgegeven door de Roeselaarse fotograaf A. Lagast-Carpentier. Enkele maanden later zal Lagast een deel van deze foto's ook nog eens opnieuw uitgeven als prentbriefkaart. Hieronder voeg ik als voorbeeld de prentbriefkaart-versie van Lagast toe van de foto die ik bij mijn eerste post opnam (ook de foto zelf is overigens door Lagast uitgegeven).
    Op basis van die twee elementen (Lagast is een Roeselaarse fotograaf en hij geeft de foto's later nog eens opnieuw uit) was ik eigenlijk geneigd om te denken dat de foto's in oorsprong door Lagast zijn genomen.

    Vandaar dan mijn vraag op dit forum: Hoe zou J. Rotterman ertoe zijn gekomen om deze foto's ook nog eens uit te geven? Ik ging daarbij uit van de veronderstelling dat hij misschien nog oorlogsruïnes van andere plaatsen heeft gepubliceerd ook, maar ik heb nog nooit voorbeelden gevonden.

    Een zoekopdracht op Delcampe levert (bij de gesloten en verkochte veilingen) dit op: Link (https)
    Drie foto's die blijkbaar tijdens de oorlog door J. Rotterman zijn genomen.
    Helaas dus geen ruïnes van na de oorlog, zodat het mysterie voorlopig blijft.

    Vriendelijke groeten,

    quasar
    • Aangemaakt 5 dec 2018 op 12:48
    • #938539
    Het probleem is dat het allemaal heel lang geleden is en dat er vroeger zo geen archieven bestonden zoals nu.
    Als Firmin Rotterman familie is van Jules, is er misschien nog een kans om iets te weten te komen.
    De vrouw van de broer van Firmin woont nog in Evergem.
    En anders is het misschien interessant om contact op te nemen met auteur Siegfried Debaeke, die enkele jaren geleden een boek heeft geschreven met als titel 'Roeslare in de Grote Oorlog'.
    Via Link (http) kan je misschien contact opnemen met hem.

    Vriendelijke groeten,


    Jurgen
  • quasar

    3764 berichten

    België

    Het probleem is dat het allemaal heel lang geleden is en dat er vroeger zo geen archieven bestonden zoals nu.
    Als Firmin Rotterman familie is van Jules, is er misschien nog een kans om iets te weten te komen.
    De vrouw van de broer van Firmin woont nog in Evergem.
    En anders is het misschien interessant om contact op te nemen met auteur Siegfried Debaeke, die enkele jaren geleden een boek heeft geschreven met als titel 'Roeslare in de Grote Oorlog'.
    Via Link (http) kan je misschien contact opnemen met hem.

    Vriendelijke groeten,


    Jurgen
    • Aangemaakt 5 dec 2018 op 15:58
    • #938641
    Dag Jurgen,

    Opnieuw bedankt voor je antwoord.

    Het zou interessant zijn om in contact te komen met de vrouw van de broer van Firmin. Denk je dat dat mogelijk zou zijn? Ik ga je een berichtje sturen via Delcampe, zodat hier op het forum geen persoonlijke gegevens moeten worden gepubliceerd.

    Bedankt voor de tip in verband met Siegfried Debaeke. Ik heb het boek 'Roeselare in de Grote Oorlog' in eigen collectie. Het is eerder een kijkboek met allemaal grote foto's. Een deel van de informatie komt zelfs van mij, dus denk ik niet dat er hier veel informatie te rapen zal vallen.

    Vriendelijke groeten,

    quasar
  • jurgen42u

    7 berichten

    België

    Misschien interessant voor u:


    Link (https)


    Met vriendelijke groeten,


    Jurgen
  • quasar

    3764 berichten

    België

    Misschien interessant voor u:


    Link (https)


    Met vriendelijke groeten,


    Jurgen
    • Aangemaakt 16 dec 2018 op 17:13
    • #943030
    Dag Jurgen,
    Bedankt om de link door te sturen, maar deze kaart heb ik al in mijn collectie.
    Het is inderdaad een Rottermankaart, en zelfs een kaart van Roeselare (uit de reeks waarover dit onderwerp gaat).
    De verkoper weet duidelijk niet dat het om Roeselare gaat (het staat er ook niet op: er wordt op het verso alleen maar vermeld dat de uitgever Rotterman in Ertvelde is).
    Vriendelijke groeten,
    quasar

Word lid van de verzamelaars-community!

Registreren Aanmelden