reproducties/copies

  • kabanova

    13 berichten

    België

    Ik erger mij de laatste tijd blauw aan de vele "reproducties"/"copies" (een eufemisme voor "vervalsingen"?) van postkaarten die op Delcampe worden aangeboden (zie bijv. Link (https) zonder dat ik deze specifieke verkoper wil viseren). Dit vervuilt m.i. ons verzamelgebied. Door betere reproductietechnieken dreigen "echte" kaarten en reproducties moeilijker en moeilijker te onderscheiden zijn (en zullen "reproducties" vroeg of laat ook als "echte" kaarten verkocht worden). M.i. zou Delcampe "reproducties" volledig moeten weren en enkel "originele" documenten/kaarten mogen toestaan (het zou immers de ondergang van de site zelf kunnen betekenen). Hoe denkt de Gemeenschap hierover? Wat zijn mogelijke "acties"?
  • beethoven95
    Rekening afgesloten

    61 berichten

    Nederland

    Aangezien met de komst van de nieuwe site nog nauwelijks iemand reageert op het forum wil ik voor u toch even een uitzondering maken. Uw link is kennelijk overigens al verwijderd, zodat niet te traceren is, om wie het gaat. Het is mij niet bekend of er een moderator voor uw onderwerp is, maar deze zijn als eerste in staat e.e.a. te verwijderen. Van belang is het charter, waarin aangegeven wordt wat niet mag worden aangeboden. Voor postzegels is dat bv. vervalsingen van > 1945. (maar hoe stel je dat vast ?) Daarnaast is de helpdesk (Dimitri voor NL taligen) degene die namens Delcampe kan ingrijpen. Vervalsingen kunnen in het betreffende item rechtstreeks aan Delcampe gemeld worden, die e.e.a. vervolgens bekeek. Ik schrijf bewust bekeek, want tot voor kort werden vervalsingen vrij snel door Dimitri verwijderd. Maar mogelijk is in juli het beleid veranderd, want i.p.v. de vervalsing te verwijderen, werd mijn laatste herinnering voor 461777051 onbehandeld verwijderd. Die staat al vanaf 11-7 te koop. Ik heb inmiddels 3 andere gevaarlijke vervalsingen van 1896 daar gemeld, maar er wordt niets meer mee gedaan. De NL helpdesk (dus ook Aurore) is volgens een standaardbericht tot 15-8 afwezig. Overigens werd mij enkele jaren geleden duidelijk, dat alleen de kleintjes worden aangepakt, maar worden de groten ongemoeid gelaten, reden voor mij om na 2 jaar niet langer als moderator beschikbaar te zijn.
    Overigens is Delcampe via de helpdesk wel benaderbaar. In tegenstelling tot eBay, die helemaal niet reageert op vervalsingen. Maar zoals u stelt, niet optreden tegen vervalsingen ondermijnt het vertrouwen en jaagt kopers weg. Overigens mag je wel verwachten, dat een koper die bv. 85,- wil uitgeven zoals voor 461777051 ook de kennis zou moeten hebben over hetgeen men koopt.
    :coffee:
  • quasar

    3764 berichten

    België

    Aangezien met de komst van de nieuwe site nog nauwelijks iemand reageert op het forum wil ik voor u toch even een uitzondering maken. Uw link is kennelijk overigens al verwijderd, zodat niet te traceren is, om wie het gaat. Het is mij niet bekend of er een moderator voor uw onderwerp is, maar deze zijn als eerste in staat e.e.a. te verwijderen. Van belang is het charter, waarin aangegeven wordt wat niet mag worden aangeboden. Voor postzegels is dat bv. vervalsingen van > 1945. (maar hoe stel je dat vast ?) Daarnaast is de helpdesk (Dimitri voor NL taligen) degene die namens Delcampe kan ingrijpen. Vervalsingen kunnen in het betreffende item rechtstreeks aan Delcampe gemeld worden, die e.e.a. vervolgens bekeek. Ik schrijf bewust bekeek, want tot voor kort werden vervalsingen vrij snel door Dimitri verwijderd. Maar mogelijk is in juli het beleid veranderd, want i.p.v. de vervalsing te verwijderen, werd mijn laatste herinnering voor 461777051 onbehandeld verwijderd. Die staat al vanaf 11-7 te koop. Ik heb inmiddels 3 andere gevaarlijke vervalsingen van 1896 daar gemeld, maar er wordt niets meer mee gedaan. De NL helpdesk (dus ook Aurore) is volgens een standaardbericht tot 15-8 afwezig. Overigens werd mij enkele jaren geleden duidelijk, dat alleen de kleintjes worden aangepakt, maar worden de groten ongemoeid gelaten, reden voor mij om na 2 jaar niet langer als moderator beschikbaar te zijn.
    Overigens is Delcampe via de helpdesk wel benaderbaar. In tegenstelling tot eBay, die helemaal niet reageert op vervalsingen. Maar zoals u stelt, niet optreden tegen vervalsingen ondermijnt het vertrouwen en jaagt kopers weg. Overigens mag je wel verwachten, dat een koper die bv. 85,- wil uitgeven zoals voor 461777051 ook de kennis zou moeten hebben over hetgeen men koopt.
    :coffee:
    • Aangemaakt 10 aug 2017 op 01:32
    • #730795
    Hallo,

    Ik heb mij ook al geërgerd aan reproducties die mij totaal niet interesseren.

    Voor postzegels kan ik mij niet uitspreken (niet mijn verzamelgebied), maar voor prentbriefkaarten dacht ik dat ze toegelaten zijn op Delcampe, zolang er maar duidelijk in de titel of de beschrijving vermeld staat dat het om een reproductie gaat.

    Op dezelfde manier herinner ik mij een verkoper die oude zichten gebruikt(e) om er hedendaagse prentbriefkaarten van het type 'Groeten uit...' van te maken. Er is daar indertijd ook een interventie over geweest op het forum. Het antwoord van Delcampe was toen dat dergelijke kaarten toegelaten zijn, ook weer zolang er vermeld is dat het om moderne creaties gaat.

    Beste groeten,

    quasar
  • @dimitri
    Beheerder

    751 berichten

    België

    Hallo iedereen,

    Ik wil even benadrukken dat als kan worden aangetoond dat het om een vervalsing gaat, wij steeds actie ondernemen.

    De zomerperiode is voor ons echter een uitdagende periode: vele collega's zijn met vakantie, maar de workload vermindert daarom niet. Het kan dus gebeuren dat een melding niet meteen wordt behandeld, maar we vergeten jullie niet :d-happy:

    P.S. Aurore werkt niet meer voor ons, dus het is normaal dat zij niet meer op mailtjes reageert.
  • beethoven95
    Rekening afgesloten

    61 berichten

    Nederland

    Hallo iedereen,

    Ik wil even benadrukken dat als kan worden aangetoond dat het om een vervalsing gaat, wij steeds actie ondernemen.

    De zomerperiode is voor ons echter een uitdagende periode: vele collega's zijn met vakantie, maar de workload vermindert daarom niet. Het kan dus gebeuren dat een melding niet meteen wordt behandeld, maar we vergeten jullie niet :d-happy:

    P.S. Aurore werkt niet meer voor ons, dus het is normaal dat zij niet meer op mailtjes reageert.
    • Aangemaakt 17 aug 2017 op 04:31
    • #732221
    Jammer dat er geen tijd is om de 4 vervalsingen te verwijderen, ondanks de documentatie die ik je gezonden heb.

    Beethoven95 wenst je een prettige dag !
    :zzzzz:
  • beethoven95
    Rekening afgesloten

    61 berichten

    Nederland

    Geduld is een schone zaak, maar Dimitri houdt woord : genoemd item is al verwijderd en de andere 3 worden nu ook aangepakt. Dus ja, Delcampe reageert in ieder geval, wat we van eBay helaas niet kunnen zeggen.
    Bedankt Dimitri ! :bowdown:
    Beethoven95 wenst je een prettige dag !!
    :d-happy:
  • kabanova

    13 berichten

    België

    Hallo iedereen,

    Ik wil even benadrukken dat als kan worden aangetoond dat het om een vervalsing gaat, wij steeds actie ondernemen.

    De zomerperiode is voor ons echter een uitdagende periode: vele collega's zijn met vakantie, maar de workload vermindert daarom niet. Het kan dus gebeuren dat een melding niet meteen wordt behandeld, maar we vergeten jullie niet :d-happy:

    P.S. Aurore werkt niet meer voor ons, dus het is normaal dat zij niet meer op mailtjes reageert.
    • Aangemaakt 17 aug 2017 op 04:31
    • #732221
    Beste Dimitri

    Ik vraag me toch af of Delcampe z'n beleid op het vlak van "reproducties" niet moet herzien. Ik verzamel zelf oude postkaarten van o.a. Haacht en Wespelaar, en van die gemeenten verschijnen er tegenwoordig meer "reproducties" dan originele kaarten op Delcampe. Toegegeven, het staat steeds nauwkeurig in de omschrijving dat het om een "reproductie" gaat, maar m.i. vervuilt dit de site. Bijna elke morgen krijg ik bericht dat er van mijn gemeenten "iets nieuws verschenen is" en telkens... Als mensen reproducties of kopies willen verkopen, is een "verzamelsite" daarvoor dan wel het geschikte forum? Bovendien is de lijn dun tussen een "reproductie" en een vervalsing dun, mede omdat de reproductietechnieken momenteel heel verfijnd zijn...

Word lid van de verzamelaars-community!

Registreren Aanmelden