tarief voor een postkaart van België naar Nederland

  • alux

    142 berichten

    België

    Goede dag
    Het voorkeurtarief voor een postkaart van België naar Nederland bedroeg op 1.1.1921 10c (bron Tarifs postaux internationaux van Deneumostier)
    Er is geen vermelding van tariefverhoging tot 1.5.1927 . Op dat moment is het tarief 1,00 fr .
    Het komt mij zeer vreemd voor dat dit 10c-tarief zou geldig gebleven zijn tot 1927 , want ondertussen waren voor andere categorieën van poststukken niet minder dan 5 verhogingen .
    Ook is het zo dat het binnenlands tarief in België op 1.11 1920 al 15c bedroeg .
    Het voorkeurtarief zou dus minder zijn dan het binnenlands port .
    Ik bezit een aantal postkaarten naar Nederland uit de periode 1921-1927 en die zijn allemaal aan het algemeen buitenlandtarief gefrankeerd .
    Is er misschien een richtlijn van de post geweest die het voorkeurtarief naar Nederland opschortte gedurende enkele jaren ?
    Kan iemand mij de onduidelijkheid opklaren ?
    Met dank op voorhand .
    Andre (alux)
  • zeezotje

    9 berichten

    België

    Beste ,
    volgens info die ik heb bleef het verminderd tarief naar Nederland voor postkaarten van 10c geldig tot eind februari 1921.
    Vanaf 1 maart 1921 geldt dan het normale UPU tarief voor postkaarten;
    vanaf 01.03.1921 = 30c
    vanaf 01.04.1924 = 45c
    vanaf 01.10.1925 = 60c
    vanaf 01.07.1926 = 75c
    vanaf 01.11.1926 = 90c
    en dan vanaf 01.05.1927 = 1fr.
    Gr,
    Marc
  • alux

    142 berichten

    België

    Dag Zeezotje
    Bedankt voor deze informatie die nieuw is voor mij .
    Nog een vraagje : waar komt die info vandaan ?
    Hopelijk tot binnenkort
    Vriendelijke groeten
    Andre (alux)
  • zeezotje

    9 berichten

    België

    Dag André,

    heb zelf een tabel samengesteld op info uit verschillende artikels, boeken, ...
    Zelf bestudeer ik al jaren de tarieven van België van 1830 tot 1940 zowel brief (+rec, + expres) als postkaart.
    ik ben ook op zoek naar luchtposttarieven van die periode maar zeer moeilijk samen te stellen.
    Als ik u nog kan helpen, geef maar seintje.

    gr,
    Marc
  • alux

    142 berichten

    België

    Dag André,

    heb zelf een tabel samengesteld op info uit verschillende artikels, boeken, ...
    Zelf bestudeer ik al jaren de tarieven van België van 1830 tot 1940 zowel brief (+rec, + expres) als postkaart.
    ik ben ook op zoek naar luchtposttarieven van die periode maar zeer moeilijk samen te stellen.
    Als ik u nog kan helpen, geef maar seintje.

    gr,
    Marc
    • Aangemaakt 30 mei 2019 op 03:27
    • #1004903
    Dag Marc
    Ik verzamel eveneens luchtpoststukken gefrankeerd met Houyoux of Open Kraag . Ik gebruik daarvoor het werk "La Poste Aerienne 1919-2003" van Walter Major , dat zeer uitgebreid is en de tarieven naar elk land vermeldt voor elke tariefperiode .
    Ik denk dat het werk uitgegeven is in eigen beheer want ik vind nergens een uitgever . Misschien kun je eens bij de auteur informeren . Zijn adres (vermeld in het boek) : Major Walter , Kastanjelaan 52 , Oostende .

    Vriendelijke groeten en bedankt voor de reacties
    Andre (alux)
  • zeezotje

    9 berichten

    België

    Dag André,

    dank voor info. ik zal eens langsgaan bij Walter. Ik kijk ook even of ik nog luchtpoststukken heb met Houyoux of open kraag.

    gr,
    Marc
  • alux

    142 berichten

    België

    Dag André,

    dank voor info. ik zal eens langsgaan bij Walter. Ik kijk ook even of ik nog luchtpoststukken heb met Houyoux of open kraag.

    gr,
    Marc
    • Aangemaakt 31 mei 2019 op 09:39
    • #1005434
    Dag Marc
    Ik heb zojuist vernomen dat Walter Major al enkele jaren overleden is .
    Misschien is het boek nog te vinden bij Wefis ?
    mvg
    Andre
  • zeezotje

    9 berichten

    België

    oke, thx: ik informeer daar wel

Word lid van de verzamelaars-community!

Registreren Aanmelden